5 tips voor hoe je omgaat met gespannen familie situaties

5 Tips voor hoe je omgaat met gespannen familie situaties.

Als je ooit te maken hebt gehad met gespannen familie situaties, weet je hoe stressvol dat kan zijn. Het heeft niet alleen invloed op je relatie met de persoon in kwestie, maar ook op de manier waarop je met de anderen in je directe huishouden omgaat.

Natuurlijk, het lijdt geen twijfel dat een ‘giftig’ familielid de meeste stress voor jou, je partner en kinderen zal bezorgen. Familie ruzies zorgen echter vaak voor grote problemen, waar je niet 1, 2, 3 overheen stapt. Familie wordt verbonden door bloed en complexe verbindingen, iedereen binnen de familie is namelijk met elkaar verbonden. Het is een groot geheel met vele spelers. Waar situaties nog generaties voor verdeeldheid kunnen zorgen.

Dus wat kan je doen? Hier zijn enkele tips voor het omgaan met ‘giftige’ familieleden:

Tip 1: Zet de dingen in perspectief.

De #OolaGuys Dave en Troy schrijven in hun boek Oola: Find Balance in an Unbalanced World: “Naarmate iemand dichter bij je staat, worden je reacties en beslissingen vaak aangestuurd door krachtige emoties.” Als je vanmorgen ruzie hebt gehad met je partner, is dat enorm. Maar als je net hebt gehoord dat de ex-tante van je schoonzus gaat scheiden. . . nou, dat is niet zo verontrustend. Pas je emoties aan om bij het evenement te passen. 

Vraag je af of die persoon jouw krachtige emoties waard is. Vaak heeft de persoon in kwestie het niet in de gate wat ze met je doet. Laat iemand die je niet zo vaak ziet, jouw dag niet verpesten. Of nog erger voor conflicten binnen je eigen familie zorgen.

Affiliate.

In sommige artikelen maak ik gebruik van affiliatie marketing, waarbij ik producten of diensten van anderen promoot en een financiële beloning krijg voor elk verkocht product. Ik ben hier uitermate selectief in en promoot alleen producten die ik ook daadwerkelijk zelf gebruik of heb gebruikt.

Tip 2. Verwerk de rommel die opkomt kalm en verantwoord.

Wat is het liefdevolste dat je kunt doen wanneer je wordt geconfronteerd met de emotionele uitbarstingen, wilde eisen of eigenzinnige beslissingen van iemand anders? Heb je nagedacht over hun motivatie? Beschik je over alle feiten? Hoe kun je ze steunen, begeleiden en onvoorwaardelijk van ze houden, ook al hebben ze net het emotionele equivalent van een tsunami geleverd?

Soms worden er hele beerputten open getrokken en wordt je erbij betrokken via, via. Probeer juist in deze situatie onpartijdig te zijn. Blijf aan de zijkant staan of tel tot 10 zodat je de eerste emoties een plaats kan geven voordat je reageert. 

Lees ook: Hoe blijf je dicht bij jezelf?

Tip 3. Stel grenzen.

Als je een echtgenoot, volwassen zoon of dochter, schoonfamilie of een ander familielid hebt die kwetsend, manipulatief of beledigend is, is het jouw beslissing hoe lang je het gebrek aan respect, pesten, financiële uitputting of emotioneel trauma nog zult verdragen. Maar realiseer je dat, zolang je niets doet, er een goede kans is dat naast jou ook anderen in je familie gekwetst worden. Besluit vandaag om anders te reageren op ‘giftige’ gezinsleden. Bouw gezonde grenzen. Vraag om beter behandeld te worden. Wees specifiek over het nieuwe gedrag dat je wilt. En als het fysieke mishandeling is, neem dan afstand. . . nu! Als je hulp nodig hebt, zoek die dan – om hulp vragen is geen teken van zwakte, het is een teken van kracht. 

Blijf deze grenzen bewaken. Uit ervaring weet ik dat na verloop van tijd, grenzen vervagen, situaties veranderen. Kijk regelmatig of de grenzen nog kloppen en stel ze waar nodig bij.

Lees ook: 3 Tips voor een familie in balans.

Tip 4. Laat de behoefte van anderen niet van invloed zijn op je directe familie van jouw Inner Circle.

Een aan meth verslaafde neef opnemen, de kamer op de bovenverdieping uitlenen aan een verarmde oom, of zelfs de primaire verzorger worden van een bejaarde ouder bij jou thuis. Deze beslissingen zijn van invloed op je familie in de Inner Circle. Inclusief je huwelijk, je kinderen en op je eigen balans. Denk goed na over je beslissing en onderzoek de alternatieven grondig.

Tip 5. Leer je kinderen zich aan te passen voor situaties tijdens familie bijeenkomsten.

Net zoals brandweerlieden en eerstehulpverleners snel in en uit ‘gevaarlijke’ omgevingen komen, kun jij je kinderen leren voorbereid te zijn op familiebarbecues, vakantie bijeenkomsten en andere evenementen waarvan je weet dat er ‘giftige’ familieleden aanwezig zullen zijn. Kom laat aan, vertrek vroeg en leer je kinderen om vervelende opmerkingen en ander slecht gedrag zonder schade van zich af te laten rollen. Je bent verantwoordelijk om ze veilig en beschermd te houden, maar ook om ze te leren omgaan met de schokken, roddels en foutenzoekers van het leven.

Online Cursus “Ontdek Jouw Oola.”

Werken aan het creëren van een geweldige gezinseenheid is natuurlijk slechts een deel van het proces van het creëren van een algehele balans in je leven. Er zijn ook je financiën, fitheid, carrière, geloof, vrienden en plezier om te overwegen. De sleutel is om te beslissen wat JIJ wilt op deze gebieden. Een aantal doelen te stellen en verantwoordelijk te blijven voor het dagelijks ondernemen van actie om die doelen te bereiken. Door met een coach samen te werken, kan je op het goede spoor blijven en verantwoordelijk blijven voor de resultaten. En ik ben hier om te helpen.

In de online Cursus “Ontdek Jouw Oola.” Leer je waar je uitbalans bent en hoe je de balans weer terug kunt krijgen. In 4 weken werk jij aan een plan om over te stappen naar je nieuwe toekomst. 

Meld je hier aan. 

Wat is Oola?

Wil je meer waardevolle tips krijgen? Like en volg me dan op Social Media.

5 tips voor hoe je omgaat met gespannen familie situaties.