5 tips voor omgaan met verlies, zonder schuldgevoel

5 Tips voor omgaan met verlies, zonder schuldgevoel.

Een leven zonder verdriet door verlies is niet mogelijk. Maar hoe ga je om met verlies, zonder schuldgevoel. In deze blog 5 Tips voor omgaan met verlies, zonder schuldgevoel.

Als je opgroeit dan proberen je ouders je te beschermen tegen verdriet, omdat verdriet menig leven kan ontwrichten en je letterlijk ziek kan maken. Alleen hoort verdriet bij het leven. Net zoals plezier, liefde en alle andere gevoelens. Verdriet is menselijk. Je kan je er niet tegen beschermen, wat je wel kan doen is een manier vinden het een plaatsje te geven. Zodat het je leven niet beheerst en je er op een gegeven moment zelfs kracht uit kan putten. Zonder dat je je daar schuldig over hoeft te voelen.

Tip 1 voor omgaan met verlies, zonder schuldgevoel.

Afscheid nemen bestaat niet.

Als ik terugkijk in mijn eigen leven en in het leven van mijn kinderen hebben de verdrietige momenten eigenlijk allemaal met afscheid nemen te maken. Afscheid nemen van een vriendje dat naar een andere school gaat. Een huisdier dat sterft. Afscheid nemen van gezondheid. Of afscheid nemen van een geliefd persoon.

Met ons gezonde verstand weten we dat we op een gegeven moment afscheid moeten nemen van onze (groot)ouders op leeftijd. Dat doet verdriet, maar kunnen we makkelijker een plaatsje nemen. Ook huisdieren die een geweldig leven hebben gehad en sterven gaat nog wel.

Maar afscheid nemen van een geliefd persoon die al dan niet er plotseling niet meer is, bestaat niet. Gezond verstand of niet, dit is vaak een ondraaglijk groot verlies en doet allemachtig veel pijn. Erken het gevoel en weet dat het met je mee zal groeien.

Lees ook: 4 Tips om dierbare herinneringen levend te houden.

Tip 2 voor omgaan met verlies, zonder schuldgevoel.

Het verdriet slijt, het gemis wordt groter.

Het eerste grote verlies dat mijn leven ontwricht is het verlies van mijn moeder (inmiddels 23 jaar geleden). Ik was net zelf moeder geworden. Wat moest ik zonder mijn moeder beginnen? Wie kon ik bellen met vragen en advies? Waar moest ik nu uithuilen als ik het even niet zag zitten? En de grote waarom vraag. Omdat het hun tijd was……….. vond ik altijd een antwoord waar ik heel boos om kon worden. Dat is een antwoord om je gezonde verstand te sussen, maar niet om je hart te helen.

Ik ga niet verder in op het gehele rouwproces, daar heb ik niet voor geleerd. Een rouwcoach is dan de aangewezen persoon. Voel je dat je vast blijft lopen in het rouwproces, neem dan contact op met een specialist op dit gebied.

Op een bepaalde tijd begint het rauwe verdriet te slijten en maakt plaats voor gemis en je voelt dat je langzaam aan je leven weer wilt gaan oppakken. Dan kan ik je helpen om je leven weer vorm te geven. Zonder een schuldgevoel omdat je gaat werken aan een leven zonder de ander, en je weer kiest voor geluk.

Lees ook: 4 Tips om vooruit te kijken.

Met vallen en opstaan.

Na het overlijden van mijn moeder, pak ik langzaamaan de draad weer op. Ik leer hoe ik moet vertrouwen op mijn eigen moeder instinct als het aankomt op de kinderen. Eindelijk heb ik de draai weer gevonden, wordt mijn man ziek.

Beng!!!! Daar word ik weer volledig onderuit gehaald. Een ziekbed van 2 jaar is niet alleen slopend voor mijn man, maar ook voor een jong gezin. Uit alle macht probeer ik het leven op de rails te houden. Bereid ik me al voor op het ergste wat komen gaat. Het definitieve afscheid van een jonge vader en echtgenoot. Nu 17 jaar geleden.

En begin ik van voren af aan met rouwen om alles waar ik afscheid van heb moeten nemen……..

Tip 3 voor omgaan met verlies, zonder schuldgevoel.

Terugkijken op een leven, zonder schuldgevoel.

Soms word je met de neus op de feiten gedrukt en ga je terugkijken op een leven. Toen ik ging terugkijken op het leven van mijn moeder, het leven van mijn man. Ons leven samen en pas als laatste op mijn eigen leven, bekroop mij een groot schuldgevoel. Had ik meer….. Ben ik wel…….. Vul zelf maar in.

Dit zijn echt de momenten waarop je leven stil staat en je verleden als een film zich afspeelt. En eigenlijk is het niet meer dan dat. Het is een film die door de eindmontage heen is, misschien Oscar waardig, misschien ook niet. Je kan er in ieder geval niets meer aan veranderen. Mijn gouden tip is dan ook, laat het verleden voor wat het is. Voel je niet (meer) schuldig voelen voor iets wat is gebeurd en waarvan de hoofdrolspeler misschien wel van is overleden (zoals in mijn geval). Je helpt er niemand mee en zeer zeker jezelf niet.

Laat het los…..

Lees ook: 4 Tips voor een nieuw begin.

Tip 4 voor omgaan met verlies, zonder schuldgevoel.

Durf weer te dromen, zonder schuldgevoel.

Waar je iedereen en zeer zeker jezelf mee helpt is om weer (voorzichtig) te dromen over hoe jouw leven er uit zou moeten zien. Vaak zie ik dat een ingrijpend verlies, een leven definitief veranderd. Het laat je nadenken, dat kan niet anders. Nadenken over je eigen vergankelijkheid, over je leven, over je geluk. En laat je daar nu net zelf de controle over hebben.

Vertrouw je dromen toe aan papier. Maak een dromenbord of iets in die trant. Geef je leven letterlijk weer kleur. Ik heb hier een Life planner voor samengesteld. Gebaseerd op de 7 belangrijke gebieden in het leven. Fitness, Finance, Family, Field (je carriere), Faith, Friends en Fun.

Gratis Life Planner

Gratis Dromen Planner.

Ik kan me voorstellen dat je niet weet waar je moet beginnen. Want er komt gewoon heel veel op je af. Je voelt je onzeker en misschien ook wel machteloos. Want waarom zou het deze keer wel lukken?

In de weggever die ik graag met je wil delen, laat ik zien dat je je leven overzichtelijker kan maken, door te kijken naar 7 belangrijke gebieden. Dan is het makkelijker om een nieuw begin te maken. Klik op de button hieronder om de weggever in je mailbox te ontvangen. 

Tip 5 voor omgaan met verlies, zonder schuldgevoel.

Zet die eerste onzekere stappen, zonder schuldgevoel.

Die eerste stappen zullen beangstigend zijn. Vooral als het gaat om iets nieuws, waarbij je alles voor zou geven dat de ander erbij zou zijn. Ben voorbereid om het verdriet en pijn te voelen. Jouw reptielenbrein is getraind om jouw veilig te houden, zonder pijn en verdriet. En zal proberen je in je vertrouwde comfortzone te houden, maar zo kom je niet dichterbij je dromen.

Lees ook: Ready set go.

Maak je stappen zo klein mogelijk. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. Hoe kleiner de stap, des te groter het succes en de mogelijkheid om je reptielenbrein een beetje om de tuin te leiden. Vele kleine stappen maken samen 1 grote.

Verlies NOOIT het einddoel uit het oog.

Laat mij weten wat jouw einddoel is. Ik ben ervoor je om je bij de les te houden. Je te ondersteunen als het moeilijk is of het gemis te groot.

Plan hieronder via de button een ontdek gesprek in en deel je verhaal. Deel je voor de eerste keer je verhaal, dan doet het pijn en zal je verdrietig zijn. Als je vaker je verhaal deelt dan wordt het op een gegeven moment een dierbare herinnering waar je dankbaar voor kunt zijn.

Wil je meer waardevolle tips krijgen? Like en volg me dan op Social Media.

Een eerste stap die je kan nemen om weer in je kracht te staan is de planner aan te vragen en je aan te melden bij de facebook groep voor vrouwen die hardop dromen. En die eerste dromen gaan opschrijven.

Een droom is pas groot genoeg als je hem met samengeknepen billen opschrijft en het zweet je uitbreekt.

Deel jouw dromen in de facebook groep.

5 tips voor omgaan met verlies, zonder schuldgevoel