Doem gedachten en dan?

Doem gedachten en dan?

Iedereen heeft ze weleens. Doem gedachten. Zo’n negatieve gedachte die je hersenpan binnen dringen, die soms zelfs wortelschieten en dan voor nog meer negatieve gevoelens zorgen. Voordat je het weet zit je in een negatieve spiraal en raak je uit balans. En dan?

Zie het als een zaadje (van onkruid) dat op de grond  valt. Als je er op tijd bij bent en uittrekt zal het niet verder groeien. Maar valt er regen en blijft het plantje groeien dan zie je het overal in de tuin tevoorschijn komen. En kan er veel schade aanrichten net zoals de gevreesde Japanse Duizendknoop. Dit plantje vermenigvuldigd zich sneller dan het licht en heeft wortels die dwars door dijken en asfalt heen gaat.

En dan?

Er komt in ieder leven een moment dat je dit een halt wilt toe ropen. Tot zover en niet verder. Er moet NU iets veranderen. Voor mij was dat het moment tijdens het ziekbed van mijn man. Manlief was ziek en genezing was niet mogelijk. Twee kleine kinderen, een eigen huis. Geen werk dus geen inkomen. Ik zag ons zelf aan aankloppen bij diverse instanties en onder een brug slapen. Rond zwervend en geen toekomst. Badend in het zweet werd ik wakker van deze gedachten die zelfs mijn dromen beheersten.

Doem gedachten en dan?

Het begint bij jezelf.

Er moet dringend iets veranderen. En waar begin je dan? Uiteraard bij jezelf. Jij bent de persoon die een ‘probleem’ heeft. Dus ook degene met de touwtjes in handen om dit probleem aan te pakken. Jij bent degene met de schoffel in handen om het onkruid aan te gaan pakken. Maar wat is nu slim?

Hoe je gedachten ook alle kanten op gaan. Probeer ze te ordenen. Welke gedachten zijn waar? Huh, gedachten zijn toch altijd waar? Ik denk ze toch. Ik hoor je het bijna denken. Dan help ik je uit de droom, heel veel gedachten kloppen niet, het zijn invullingen en zeker vertekende beelden. Je hersenen hebben een vervelende eigenschap om gedachten in te kleuren.

Schiet je in de weerstand? Sorry, not sorry. Je kan van mij eerlijkheid verwachten. Ik zal het niet mooier maken dan dat het is. Diepe verklaringen zoeken in het waarom. Nope, liever simpel en helder.

Lees ook: Hoe verantwoordelijk ben jij?

Doem gedachten en dan?

Analyseer.

Ooit ben ik begonnen als medisch analist. Kijkend naar de feiten en de waarde eraan geven die het is. Niets meer en niets minder. Dat ga je nu ook doen met je doem gedachten. Ze zijn er en je wilt er iets mee. Daar zijn we het nu inmiddels toch wel over eens? Ja, lees dan verder. Nee, het was leuk dat je hier was.💋💋💋

Begin met het maken van 2 categorieën. Categorie waar en niet-waar. Je mag van mij ook nog een categorie twijfel of misschien maken.

Probeer nu vaak terugkomende (doem) gedachten onder te brengen in één van de bovenstaande categorieën. Schrijf de gedachten op. Zo denk je ze niet alleen, je ziet zo ook zwart op wit staan. Dit helpt om er straks een (analytisch) oordeel over te vellen.

Waar of niet-waar?

Dat ik dakloos zou worden en zou moeten aankloppen bij de diverse instanties, is een niet-waar doem gedachten. Die wel de potentie had om mij helemaal de afgrond in te slepen. Als ik het een kans had gegeven. Deze gedachte moest ik vergeten en wel zo snel mogelijk.

Mijn ware doem gedachte was dat ik mijn man zou gaan verliezen en ik alleen met de kinderen zou achterblijven. Hartstikke waar!!! Maar door die gedachten te blijven herhalen zou ik in die lus van alleen zijn blijven hangen. Gegarandeerd dat ik alleen zou blijven. Ik heb die gedachten vervangen door de gedachte, dat als de tijd er rijp voor zou zijn ik weer een nieuwe lieve man zou vinden.

Niet-waar.

De gedachten die niet-waar zijn, dus ontsproten in je eigen doemwereld streep je door en neem je bewust afscheid van. Je mag en moet deze gedachten los laten. De gedachte die ik had dat ik onder een brug zou eindigen was een gedachte die zover was doorgeslagen dat het gewoon niet waar was. Dikke vette streep er doorheen (letterlijk).

Als het een hardnekkige gedachte blijft, dan zou je in geval van nood. Echt alleen in geval van nood, want eigenlijk is zo’n niet-waar gedachte je energie niet waard. Dan zou je een oplossing kunnen bedenken. Immers ik had voldoende familie om me heen die in geval van nood mij en mijn kinderen best onderdak hadden willen verlenen. Dus de hele niet-waar gedachte ontkracht.

Doem gedachten en dan?

Positieve affirmaties.

De tweede stap die je neemt is om alle ware gedachten te vervangen voor positief gevormde nieuwe gedachten. Affirmaties noemen ze deze positieve gedachten. Als je ze een tijdje herhaalt, gaan ze de doem gedachten vervangen. Net als in de tuin, waar je het onkruid vervangt door een mooie bodembedekker waardoor er geen plaats is voor onkruid. Simpel en doeltreffend.

Lees ook; Positieve affirmaties

Het vergt even wat oefening, maar het is het dubbel en dwars waard. Niet opgeven, iedere dag opnieuw naar die positieve gedachten kijken. Ze herhalen. Je wilt niet weten hoeveel notitieboeken ik vol heb geschreven. Een ander zou denken dat het strafwerk was. Het was het tegendeel. Doordat ik de nieuwe positieve gedachten bleef herhalen, door te schrijven en te lezen. Werd mijn leven een stuk gemakkelijker. Ik merkte dat ik meer kracht en energie had om de moeilijke dagen door te komen. Maar het meest bijzondere was dat doordat ik aandacht gaf aan mezelf en mijn gedachten, ik ook meer ‘open’ stond voor ‘ingevingen’. Ingevingen in de vorm van weten. Waardoor ik meer rust ervaarde. Ik wist immers dat het goed zou komen.

Doem gedachten en dan?

Overgaan tot actie.

Oké nu we de gedachten onder ‘controle’ hebben gaan we actie koppelen aan die gedachten. Want als je blijft denken en niets doet, dan blijf je denken aan wat je gedaan zou kunnen hebben. Snap je? 🤔Hahahaha.

Die nieuwe positieve gedachten zijn het namelijk ook waard om waarheid te worden. Als we terug gaan naar mijn doem gedachte van alleen achterblijven, die ik inmiddels vervangen had door ‘ik vind als de tijd er rijp voor is een nieuwe lieve man’.

Toen de tijd rijp was, heb ik de gedachten vorm gegeven. Hoe ziet die nieuwe man er dan uit? Wat voor een soort man zou er bij mij passen? Hé, dacht ik, als ik dan toch een nieuwe man mag krijgen, dan heb ik wel een paar ‘eisen’. Dus samen met de kinderen heb ik een lijstje gemaakt waar hij aan zou moeten ‘voldoen’. Dat briefje heb ik opgeborgen en helemaal vergeten. Ook met mijn vader had ik een gesprek over mijn ‘toekomstige’ nieuwe liefde. Aangezien mijn vader iedere week op het onderwerp nieuwe man terug kwam. Je bent nog te jong om alleen te blijven. Zoek toch een leuke man op het internet. Bladiebladiebla. Ik heb hem de meest ideale situatie geschetst, om van het ‘gezeur’ af te zijn.

Een vrijgezelle man, die een paar jaar ouder is. Geen kinderen (die maken we nog wel), geen gescheiden man (ik heb ook geen ex). Die zijn hele leven bij zijn ouders heeft gewoond en flink heeft kunnen sparen (dat geld komt altijd goed van pas).

Ben voorzichtig met wat je wenst.

Een tijdje later kwam ik die man tegen. Drie maal raden. Het lijstje dat ik samen met de kinderen gemaakt had klopte ook nog. Ik was alleen één belangrijk iets vergeten. Dat hij ook nog moest kunnen koken. Inmiddels kan mijn man simpele gerechten koken.💖

Zou zie je maar dat je voorzichtig moet zijn met wat je denkt/wenst. Het kan zomaar uitkomen. Of dat nu positieve of negatieve gedachten zijn. Dan kies ik er toch voor om de positieve gedachten om te zetten naar dromen en werkelijkheid. Al dan niet met een beetje hulp van het universum.

Want het universum is van grote invloed op ons leven (zegt een analytisch denkend persoon). En het is onze energie waard om het mooiste uit dat leven te halen.

Ik kan, wil en zal nooit de gedachte los laten dat we hier op de wereld zijn om het beste, mooiste uit ons zelf en ons leven te halen. Deze (anti doem) gedachte heeft me door heel veel moeilijke periodes heen geholpen.

Ben dankbaar. Heb vertrouwen. En blijf positief.

Geef je dromen NOOIT op.

Heb jij iets meegemaakt, waardoor je bent gaan nadenken over je leven? Dat je onzeker bent over waar je nu bent. Dat zich doem gedachten hebben gevormd die je uit balans brengen. Je het liefst ergens anders wilt zijn, alleen niet weet hoe je daar moet komen. Het simpele 3 stappen systeem dat ik gebruik is eenvoudig, doch soms uitdagend om te volgen. Dan is het fijn om iemand naast de weg te hebben staan die weet hoe je opnieuw begint.

Note: Dit is niet voor mensen met serieuze deprimerende gedachten. Zoek profesionele hulp of neem bij zelfmoord gedachten contact op met de hulpverleners van 113 zelfmoordpreventie. 0800-0113. 

Laat twijfel, onzekerheid en belemmerende gedachten jou niet zorgen voor uitstel van je dromen. Het is ook mijn droom om jouw dromen te laten uitkomen. Zodat jij van onzeker en machteloos, de kracht en vertrouwen terug vindt in het leven en je dromen waarmaakt.

Je kan je dromen delen in de Facebook groep voor vrouwen die hardop durven te dromen. Meld je snel aan bij mijn facebookgroep, want daar ga ik de komende tijd iets moois delen.

Gratis Life Planner

Gratis Dromen Planner.

Ik kan me voorstellen dat je niet weet waar je moet beginnen. Want er komt gewoon heel veel op je af. Je voelt je onzeker en misschien ook wel machteloos. Want waarom zou het deze keer wel lukken?

In de weggever die ik graag met je wil delen, laat ik zien dat je je leven overzichtelijker kan maken, door te kijken naar 7 belangrijke gebieden. Dan is het makkelijker om een nieuw begin te maken. Klik op de button hieronder om de weggever in je mailbox te ontvangen. 

Wil je meer waardevolle tips krijgen? Like en volg me dan op Social Media.

Een eerste stap die je kan nemen om weer in je kracht te staan is de planner aan te vragen en je aan te melden bij de facebook groep voor vrouwen die hardop dromen. En die eerste dromen gaan opschrijven.

Een droom is pas groot genoeg als je hem met samengeknepen billen opschrijft en het zweet je uitbreekt.

Deel jouw dromen in de facebook groep.

Doem gedachten en dan?